blog

kategorie wpisów

W końcu skorzystałem z OTOMOTO
  • UX
  • sie 31, 2016

Rozglądam się za autem (choć nie mam prawa jazdy - oto zagadka ; ). Gdzieś tam z reklam (i wielkiego redesignu) pamiętałem o OTOMOTO.pl. Oto więc...

Redesign całkiem OK, choć gdy wzmianki o nim pojawiły się w mediach kreatywnych, musiałem przyznać się wśród znajomych, że spotkałem się z tym serwisem po raz pierwszy. Było to jednak dobre kilka lat temu i w końcu nadeszła (wiekopomna) chwila, gdy musiałem (chciałem?) sam zapoznać się z ofertą ogłoszeniodawców tego serwisu. Jako, że wpis ten ląduje w kategorii "UX", chcę przedstawić trzy kwestie UX-owe, które mi nie pasują.

Środkowy przycisk (lub CTRL+LMB) na liście wyników

Jestem pewien, że nie jestem jedyną osobą, która otwiera po kilka(naście) kart i potem do nich wraca, po kolei przeglądając ich zawartość. Wyobraźcie sobie, że OTOMOTO obsługuje środkowy przycisk / CTRL+lewy przycisk myszki (czyli otworzenie linka w nowej karcie, w tle, bez przechodzenia do niej) w taki sposób, że owszem, otwiera link w nowej karcie w tle, ale jednocześnie przechodzi do tego linka w obecnej karcie (!!!). Kończy się to sytuacją, że chcąc przejrzeć kilkanaście ofert, otwieranych w kartach w tle, musisz co rusz cofać się do strony wyników wyszukiwania. Głupie? Nie! Dlaczego nie? Mój domysł jest taki, że OTOMOTO w ten sposób zwiększa sobie ilość wyświetleń ofert na liście wyników wyszukiwania. Dla mnie - słabe.

Usuwanie z obserwowanych nie do końca usuwa

Na karcie oferty danego samochodu jest sobie przycisk dodawania auta do obserwowanych:

Po dodaniu do obserwowanych zmienia on wygląd na:

Czy kliknięcie w ten przycisk usuwa z obserwowanych ofert? A gdzie tam! Dostajemy informację, że "Ogłoszenie zostało dodane do obserwowanych". Co dziwne, po przetestowaniu scenariusza dodania i usunięcia z obserwowanych innego auta - promowanego na stronie głównej - faktycznie usunęło z obserwowanych. Niestety, nie wiem jaka jest zależność.

Dziwne grupowanie elementów

Tyczy się to przycisku "zapisz kryteria wyszukiwania", który jest poniżej reklamy, która to reklama z kolei znajduje się poniżej zestawu filtrów (kryteriów) wyszukiwania. Przycisk ten znajduje się dokładnie nad listą już wyfiltrowanych ofert. Bazując na wiedzy i doświadczeniu, powiedziałbym, że tego typu przycisk powinien być bliżej zestawu filtrów, jako, że dotyczy nie tych ofert, które są efektem filtrowania danych, a samej konfiguracji tych filtrów.

Napisałem do supportu

Oczywiście (?) przesłałem do supportu moje uwagi. Spotkałem się z połowicznym zrozumieniem - raczej na zasadzie "dziękujemy za opinię, ale...". Wytłumaczyłem pokrótce, że nie chodzi absolutnie o moją opinię, ale o jakieś tam standardy i schematy. Ciekawe, czy będzie optymalizacja. Jestem też ciekaw, czy tylko mnie spotkał bug z dodawaniem / usuwaniem z obserwowanych i czy faktycznie specjalnie wprowadzono takie zachowanie otwierania w nowej karcie w tle. Zapisywanie kryteriów wyszukiwania pewnie wyszło w testach użyteczności (bo były, prawda? ; ), więc z tym pewnie nie powinienem dyskutować.

No nic, dalej szukam auta.

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2017 Miłosz Wojaczek